lördag 28 januari 2012

Kunskapssynens betydelse för flexibla lärandeformer

Kjellin, Perme och Skärgren återkommer i Flexibelt lärande flera gånger till vikten av att arbetslaget reflekterar över sin kunskapssyn. De återkommer även till vikten av att ett arbetslag som ska jobba med flexibelt lärande bör vara litet, självständigt och tjänstefördelat på ett sådant sätt att man inte undervisar i några andra studieformer utan helt kan ägna sig åt flexibla undervisningsformer.
En första reflektion här är naturligtvis kopplat till ”Organisering av pedagogiska verksamheter utifrån nätbaserat lärande” även om Kjellin m fl beskriver andra flexibla former utöver nätbaserat lärande. All pedagogisk verksamhet skulle såklart må allra bästa av att vara organiserad utifrån dess verkliga kärna, lärandesituationen. Oavsett om det är färdighetsträning vid matbordet för förskolegruppen, motiverande samtal för den som vill sluta röka eller en halvdistanskurs i Samhällskunskap på gymnasiet. Verkligheten är dock inte sådan. Det är ofta andra parametrar som villkorar den pedagogiska verksamheten. Vid matbordet på förskolan sitter en timvikarie som inte känner barnen väl nog för att uppmärksamma treåringen som för första gången lyckades bre en macka på egen hand, på vårdcentralen är halva personalstyrkan sjuk i influensa så sluta-röka-gruppen ställs in tills vidare och på gymnasieskolan får samhällskunskapsläraren ”Distansprövningar” i sin tjänstefördelning för att fylla ut den, inte för att han har valt det själv.
I samtal med kollegor återkommer många till tid och bristen på tid. Tid för tanke, för fördjupning, för det där lilla extra som gör att man blir inspirerad och hittar ny styrfart. Den gemensamma planeringstid vi har ägnas i princip uteslutande åt operativa uppgifter, organisering av arbetet, dokumentation och inte mist prat om dokumentation. Var finns den här tiden som vi så starkt längtar efter? Den finns såklart i en mer respektfull planering av verksamheten men jag tror också att den finns i påtvingad reflektion. Att inleda varje arbetslagsmöte med en pedagogisk runda t ex. Vad har jag stött på för pedagogiska eller didaktiska problem den här veckan och hur löste jag dem? Eller att på riktigt behöva formulera sin kunskapssyn. Inte för granskning eller ifrågasättande utan som en utgångspunkt för egen och kollegors reflektion.
Det jag finner mest intressant i Kjellin mfl är dock kapitlet som behandlar handledning och kunskapssyn. Jag kan på min arbetsplats se manifestationer av både lärlingsmodellen och handling med reflektion. På hantverksprogrammen frisör och florist finns en väldigt stark yrkestradition av ett mäster-lärlingsförhållande mellan pedagog och elev. Lärarna är fostrade i denna tradition, likaså praktikhandledarna och branschens krav på utbildningen med ett gesällbrev och/eller yrkesbevis som det slutliga målet upprätthåller denna tradition. Går jag till mig själv kan jag se att jag inte riktigt är på det klara riktigt med vart jag står. När jag handleder projetkarbeten i åk 3 är det stundom som mästare stundom som den som leder fram eleven  mot kunskap som finns inom henne själv. Jag har inte kopplat min kunskapssyn till min roll som handledare och jag tänker nu att det borde göra handledningsförfarandet otydligt för eleverna. Jag borde från början göra klart för dem att handledningen endera är till för att väcka fler frågor eller att få svar. Som jag har lagt upp det nu är det en blandning av bägge beroende på vad eleverna kommer med för problemställningar till handledningstillfället. Jag kan även koppla detta till den osäkerhet jag upplever hos flera kollegor om vad det innebär att vara handledare för Projektarbeten. Många kollegor säger ”Nej, jag kan inte handleda den eleven för jag kan ingenting om att göra en hemsida!” Detta är såklart ett uttryck för att man ser handledningen som en mäster – lärlingssituation men sett utifrån det andra perspektivet, att du som handledare på ett formativt sätt leder den handledde framåt kan vemsomhelst handleda ett hemsidesprojekt.

4 kommentarer:

  1. Anna, helt klart klokt formulerat av dig. ”All pedagogisk verksamhet skulle såklart må allra bästa av att vara organiserad utifrån dess verkliga kärna, lärandesituationen.” Det är verkligen där lärandet börjar och bör utgå från. Detta för att utvecklingen och lärandet ska ta sig till nästa nivå. En bra pedagog stöttar och leder eleven in i den proximala utvecklingszonen – för att sedan ta nästa steg.
    Även om verksamheten inte ser ut så, kan det vara ett mål att sträva mot.
    Emma

    SvaraRadera
  2. Mycket bra tankar, Håller med Emma om din kloka formulering. Du skriver att vissa inte kan leda sina elever då de själva har begränsade kunskaper, detta tror jag tyvärr genomsyrar hela utbildningssystemet. Finns i alla årskurser och bland alla pedagoger. Kjellin (2004) skriver om handledningens viktiga roll och Rydberg Fåhreus (2008)beskriver vikten av att söka kunskap, man skulle ju vilja alla dessa osäkra pedagoger tar detta på allvar och söker den kunskap de behöver

    SvaraRadera
  3. Tack och ja! Jag undrar ibland vad det beror på att vissa pedagoger stannar upp i sin yrkesutveckling eller vad man nu ska kalla det. Är det en ledningsfråga? Får vi för dålig stöttning av våra chefer? Borde de bli bättre på att identifiera våra utvecklingsbehov och leda oss till vattnet om vi inte förmår söka upp vattnet själva? Mycket av pedagogers fortbildning är centralt styrd. Alla ska sitta i någon aula och lyssna till samma budskap från någon inhyrd föreläsare. Vad skulle hända med vår utveckling om vi lade dessa mantimmar på låt säga yrkesmässig handledning eller studier av något som individen snarare än kollektivet skulle utvecklas genom.

    SvaraRadera
  4. Det är så träffande, det som du skriver. Minns en föreläsning när hela kommunens lärare satt och lyssnade till en föreläsare som inte var aktuell för vår verksamhet, inte speciellt engagerande och bristfällig i att hålla tråden. Det lät väldigt kritiskt men så var det. När jag kom hem räknade jag ut att vårt kollegie med ca 35 lärare la totalt 70 timmar på denna föreläsning, det är två hela arbetsveckors ramtid. Det var bara på vår skola.

    Jag tror, precis som du skriver Anna, att lärare behöver få engagera sig själva och kanske styra mer över vidareutbildningar. Vi har haft möjlighet till olika kurser som gått via lärcenter i Vimmerby, bland annat att möta lärarstudenter, utomhuspedagogik, matte etc. Då har de som haft intresse för utbildningarna fått möjlighet i form av tid och litteratur för att genomföra kursen. Det har fungerat bra faktiskt!

    SvaraRadera